Publicaties en links

Nederlandstalige publicaties  

 

Ruisch, R. (2024) Voorlezen is belangrijker dan je misschien denkt. Veine, inspiratie voor ouders van lichamelijk en/of verstandelijk beperkte kinderen, nummer 35, p. 60-65  
Klik hier

2022 Expositie in Het Dolhuys, museum van de Geest, in Haarlem. Gebaseerd op een Voorlezen-plus-verhaal.

Magazine De Pedagoog (NVO), (2016)  Op de werkvloer.
Klik hier

Recensie in de Klik (nr. 3, 2016)  Voorlezen. Een aanstekelijk boek laat zien hoe je persoonlijke voorleesverhalen met zintuiglijke prikkels maakt voor mensen met een ernstige meervoudige beperking.
Klik hier

Boer, N. en Wikkerman, C. (2015) Voorlezen-plus® prikkelt de zintuigen met persoonlijke verhalen.
Klik hier

Op 6 oktober 2011 werd een exemplaar van een Voorlezen-plus boek opgenomen in de collectie van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag: 
Wikkerman C. & Boer. N. (2011). Ulbe op de boerderij. Voorlezen-plus 7001253 depotexemplaar.  
Klik hier

Nederlandse vertaling poster: gepresenteerd op het IASSID congres 2010 in Rome
Boer N. & Wikkerman C. (2011). Voorlezen-plus voor mensen met EMB en mensen met dementie (en verstandelijke beperking): beschrijving van het maken van een Voorlezen-plus boek. Voorlezen-plus. 
Klik hier

Boer, N. & Wikkerman, C. (2008). Voorlezen-plus prikkelt de zintuigen. Markant, Kenniskatern, nummer 5, p. 8-11.
Klik hier

Mastertheses

 


    1. Bais, J.R. (2012) Effecten van Voorlezen-plus op gehechtheidsgedrag: Single-case study bij kind met verstandelijke beperking en pervasieve ontwikkelingsstoornis. Masterthese Vrije Universiteit Amsterdam
 
    2. Mol, L.M. (2012) Single-casestudy: effect van Voorlezen-plus op gehechtheidsgedrag bij een kind met een verstandelijke beperking. Maste

    3. Vos, M. R. (2010) Voorlezen-plus, een geschikte activiteit voor kinderen met ernstig meervoudige beperkingen. Masterscriptie Universiteit Leidenrthese Vrije Universiteit Amsterdam
criptie Universiteit Leiden

Engelstalige publicaties  

 

Nispel, W. , Stoffer, M. & Vermeer, A. in cooperation with Wikkerman, C. & Boer, N. (2014). “Multi-Sensory Story Telling in a Home for Children with Multiple Diasabilities.”, In Vermeer, A. & Magyarszeky Z., Disability Care in Africa. Community-Based Rehabilitation in Rural Regions. Amsterdam: VU University Press. ISBN: 978-90-8659-688-1, p. 189-201

Boer N. & Wikkerman C. (2011) “The creation of a Voorlezen-plus book.” In B. Fornefeld, Multi-Sensory Storytelling. An Idea gets through. Münster: LIT Verlag. ISBN-13: 978-3643112521, p. 159-183

Poster gepresenteerd op het IASSID congres 2010 in Rome:
Boer N. & Wikkerman C. (2010). Multi-sensory storytelling for people with PIMD and (PID and) dementia: description of the creation of a Voorlezen-plus boek.  Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 23, (5), 51-513.
Klik hier

Nispel, W. & Vermeer, A. in cooperation with Boer, N. & Wikkerman, C. (2010). Implementation of Multi-Sensory Story Telling in Sizanani Children’s Home, Bronkhorstspruit, South Africa.

Boer N. & Wikkerman C. (2008). Multi-Sensory storytelling (MSST) makes sense. Markant, Kenniskatern, 5, 8-11.
Klik hier

 

Overige publicaties over Voorlezen-plus en/of Multi-sensory storytelling.

 

Ansoms, R. e.a. (2022) Multi-Sensory Storytelling, meer dan voorlezen alleen. Een praktijkgerichte toolbox voor kinderen en jongeren van BuBaO en BuSo Katrinahof. Onderzoeksverslag in het kader van de Bachelor Orthopedagogie, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen.

 

Greven, N.A.A. (2021), Het laatste verhaal. Een kwalitatief onderzoek naar de werkzame elementen van de dramatherapeutische methode storytelling en de methode multisensory- storytelling, bij dementerende ouderen. Afstudeerscriptie van de opleiding Vaktherapie Drama aan de Zuyd Hogeschool in Heerlen, faculteit Gezondheidszorg.

Ten Brug, A (2015) A good read: A study into the use and effects of multi-sensory storytelling; a storytelling method for persons with profound en multiple disabilities. Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen.

Van Gompel, A. (2014) Genieten van Zintuiglijke verhalen. Voorlezen van prentenboeken en verhalen aan kinderen met een lage mentale ontwikkelingsleeftijd of ernstige meervoudige beperkingen. Praktijkproject in het kader van de Bachelor (Buitengewoon) Onderwijs aan de Katholieke Hogeschool Vives, associatie KU Leuven

Ten Brug, A e.a. Een goed verhaal (5/2011) De voorleesmethode Multi-sensory storytelling. Met een reactie van Nelleke Boer en Carla Wikkerman. Kenniskatern Markant.

 

Publicaties rondom opening bibliotheek KDC De Honingraat 18-1-2012

 

Eerste Voorlezen-plus bibliotheek van Nederland geopend in Noordwijkerhout, Rond het Raamwerk, januari (2012)

Honingraat heeft primeur van eerste Voorlezen-plus bibliotheek en Voorlezen-plus, meer dan voorlezen alleen, Noordwijkerhouts weekblad, 24 januari 2012.

Persbericht,19 januari 2012: Nationaal Voorleesontbijt, óók voor kinderen met een beperking. Opening eerste Voorlezen-plus bibliotheek van Nederland. 

Een beleving voor de zintuigen, Leids Dagblad, Duin- en Bollenstreek, 19 januari 2012.

Opening eerste Voorlezen-plus bibliotheek in Nederland in de Honingraat, Noordwijkerhouts weekblad, 17 januari 2012.

 

Links

 

www.bagbooks.org
Website van Chris Fuller, de grondlegger van Multi-sensory storytelling.

 

www.ikgaemb.nl
Er is meer in het leven van mensen met ernstig lichamelijke of meervoudige beperkingen. EMB: Elke mogelijkheid benutten.

 

www.kennispleingehandicaptensector.nl/tips-tools/tools/voorlezen-plus-multi-sensory-storytelling
Verwijzing naar Voorlezen-plus op het Kennisplein gehandicaptensector

 

www.kennispleingehandicaptensector.nl/actueel/verhalen/zintuigenverhalen
Voor mensen met communicatief meervoudige beperkingen is MSST aangepast tot de methode Zintuigenverhalen. Daarvoor zijn er korte verhalen gemaakt met pictogrammen en/of foto’s en ideeën voor het stimuleren van de zintuigen door gebruik te maken van verschillende voorwerpen en producten. De verhalen worden voorgelezen met behulp van gebaren (NGT of NmG).

 

pamis.org.uk
Organisatie in Schotland voor mensen met ernstige en meervoudige leerproblemen, hun familie, verzorgers en professionals.

 

www.platformemg.nl
Het Platform EMG is een kennisnetwerk en informatiepunt voor en door ieder die professioneel of persoonlijk betrokken is bij mensen met een ernstige meervoudige beperking.

 

qualitaetsoffensive-teilhabe.de/leuchttuerme/mehr-sinn-geschichten
De ontwikkeling van Mehr-Sinn® Geschichten is een initiatief van Prof. Barbara Fornefeld en een studiegroep van de Universiteit van Keulen.