Voorlezen aan groepen
Onze themaverhalen en prentenboeken worden vaak voorgelezen aan een groep. Het voorlezen aan een groep mensen met EMB vraagt extra aandacht. Er zijn verschillende zaken om vooraf over na te denken, zie de checklist hieronder.
Checklist voor het voorlezen aan een groep:
• Bedenk aan wie je gaat voorlezen.• Wat zijn de kenmerken van deze groep luisteraars?
• Bij wie wil je het liefst in de buurt zitten? Denk aan afleidbaarheid, beweeglijkheid e.d.
• Hoe lang is de concentratieboog van de verschillende luisteraars en hoe speel je daarop in? Ga daarbij uit van de kortste concentratieboog.
• Hoe groot/klein kan de groep zijn?
• Hoe kun je werken met de voorwerpen per pagina? Kunnen alle luisteraars tegelijkertijd het materiaal onderzoeken of één voor één? Bijvoorbeeld: iedereen krijgt een stofdoek in handen of één stofdoek wordt doorgegeven.
• Lees je per pagina aan één luisteraar voor en kijken de anderen toe? Of wissel je steeds af aan wie je voorleest?
• Hoe ga je als voorlezer zitten? Op een kruk die verrijdbaar is, zodat je naar iedereen toe kunt rijden en de pagina en voorwerpen kunt laten zien? Of op een vaste plek in de ruimte?
• Zijn er meer voorlezers en wissel je elkaar af? Of is er één voorlezer en een andere persoon die de voorwerpen laat zien, horen, voelen, ruiken, proeven ?
Er is niet zoiets als dé beste manier van voorlezen. Elke groep is anders en vraagt om een andere aanpak. Al doende merk je meestal zelf wat wel werkt en wat niet. Ons advies is dan ook: probeer een en ander gewoon uit en ontdek zo wat de beste manier van voorlezen is voor jouw groep.